Rubrieken

Totaal aantal pageviews

vrijdag 23 augustus 2013

Tomaten Perzik Salsa

Na onze lange kampeertocht doorheen Canada en de USA sta ik veilig en wel weer achter mijn potten in de keuken. Wat een simpele vreugde om weer in de vertrouwde omgeving in keukenkasten en schuiven te kunnen rommelen zonder je af te vragen in welke doos van je autokoffer je de peper of zout gelaten hebt.

De kriebels om te koken zijn godzijdank dan ook spontaan weer teruggekeerd. Gisteren ging ik dan ook met veel plezier naar de plaatselijke Farmers Market. Eens thuisgekomen begon het echter te dagen dat ik misschien toch iets te veel uien gekocht had. Wij eten uien maar manlief kan geen grote hoeveelheden verdragen hoewel hij een groot ui-liefhebber is. Dus uiensoep is geen optie.

Ook de hoeveelheid tomaten was te veel om gewoon te gebruiken. Een actie plan begon op te borrelen... SALSA!


  • 5 vleestomaten
  • 4 perzikken
  • 1 grote rode ajuin
  • 2 grote tenen knoflook
  • 4 grote theelepels citroensap
  • 3 grote theelepels (rijst)azijn
  • 6 grote theelepels honing
  • 1/4 theelepel cayenne peper
  • 1/4 theelepel rode pepervlokken
  • snuif zout maar is niet echt noodzakelijk
  • 12 blaadjes verse munt of koriander of meer naar smaak



Extra's die je kan toevoegen in deze salsa zijn rode en/of groene paprika's voor wie van extra kleur houdt, pepers voor wie van HOT houdt en extra mango of ananas voor wie een meer fruitige versie wil.

Hoe maken:


  • Voor het gemak van het schillen van tomaten: breng water aan de kook, dompel de tomaten 10 seconden onder water of zoals ik het deed wegens te weinig water, draai ze een keertje om in het hete water. Pellen gaat dan vanzelf.
  • Snij de tomaten in stukken en haal de pitten er uit, leg je stukken tomaat in een vergiet zodat ze kunnen uitlekken. Snij ze dan nog verder in kleinere stukjes. Indien je ze niet laat uitlekken is je salsa heel dun door het sap van de tomaten.
  • De schil van perzikken heb ik er aan gelaten - ik zag het gepruts deze keer niet zo zitten - maar dus ook de perzikken ontpitten en in kleine stukjes snijden
  • De rode ui en knoflook schillen en in kleine stukjes snijden



  • Voeg alles in een grote pot en voeg het citroensap, azijn, honing, cayenne peper en rode pepervlokken toe, meng alles en laat 20 tal minuten pruttelen op een laag vuur. 
  • Voeg daarna de munt toe en laat nog 20 minuutjes op het vuur zachtjes pruttelen.


Tips:

Helaas had ik in mijn enthousiasme aanvankelijk te veel azijn toegevoegd waardoor de salsa te zuur was naar mijn smaak. Een oplossing is het mengsel langer te laten koken maar ook een snuifje baksoda doet wonderen. Dat heb ik dus toegepast, een snuifje baksoda... De hoeveelheden azijn heb ik in het recept dan ook wat aangepast.

Opmerking:

Wie van meer dunne salsa houdt, dus zonder stukjes, kan er voor kiezen de salsa te pureren, let er wel op dat als je de ui mee pureert de ui-smaak veel sterker naar de voorgrond komt. Dus ofwel minder je de hoeveelheid ui (tenzij je graag de ui smaak proeft) ofwel mix je eerst de tomaat en perzik en voeg je daarna de ui stukjes toe zonder deze te pureren.

Laat de salsa afkoelen, de smaken zullen zich nog meer mengen, en de hete kruiden zullen meer tot hun recht komen.

Je kan de salsa ofwel invriezen ofwel gewoon in je koelkast bewaren als je een groot verbruiker bent van salsa :)
Wie wil kan de oude methode van sterliseren in bokalen toepassen, zo heb je een mooi voorraadje van zomerse salsa in de koude winterdagen.

Serveertips: Bij kip, kalkoen of witte vis of als een dipsaus met tortilla chips
Tomaten Perzik Salsa
 Deze vegetarische maaltijd bestaat uit rijst, gestoofde boterboontjes & gestoofde snijbiet met knoflook en de tomaten perzik salsa

1 opmerking:

  1. Dat kende ik nog niet Salsa, maar het ziet er heerlijk uit. Moeten we eens uittesten.
    Grtjs
    Daniƫlle

    BeantwoordenVerwijderen