Rubrieken

Totaal aantal pageviews

dinsdag 3 september 2013

Ceviche met watermeloen en St Jacobsvruchten

Tijdens ons dagje Toronto konden we de stad niet verlaten zonder onze hongerige magen te vullen. Manlief had in een Design magazine een Latino restaurant gevonden dat hem aansprak. Hij had zitten lezen in een trendy koffiebar in het Distillery District. We waren daarnaartoe afgezakt omdat ik zin had in arts & crafts en tot mijn geluk was er nu net een mooie 'braderij' (art show) gaande in het District waar ik een boontje voor heb. Enfin, terwijl ik de kraampjes afliep waar al die handige handen hun moois aan het showen waren, had hij ondertussen uitgepuzzeld waar we gingen eten wanneer de magen gevuld moesten worden. Mannen en slenteren tussen kraampjes dat gaat nu eenmaal niet goed samen, maar geef hen iets om te jagen en dat komt dik in orde. Dus ik was vol vertrouwen over zijn keuze: Valdez, Latino Street Food in King Street ging het worden.



Om de lezer op weg te helpen in het land van Ceviche even deze uitleg:

Ceviche is een traditioneel Latijns-Amerikaans visgerecht waarbij rauwe vis gemarineerd wordt in citroen-of limoensap. Hierdoor wordt de vis gekookt door het zuur.... jawel je leest het goed. Deze bereidingswijze is zeer licht en gezond. Er zijn vele verschillende samenstellingen mogelijk. Maar er kan aan de marinade bijvoorbeeld uien, tomaten, paprika, pepers en koriander worden toegevoegd. Alle soorten witte vis, tonijn, inktvis en garnalen komen in aanmerking of zoals in mijn voorbeeld met St Jacobsvruchten.

En ik leer net van Dane S. die een jaar in Peru verblijft dat Ceviche het nationaal gerecht is van Peru! Dank je voor deze extra informatie Dane :)


Verschillende soorten Ceviche

Ons oog viel onmiddellijk op de Flight van de Ceviche als voorgerecht. Op die manier konden we al hun mogelijke combinaties die op de menukaart stonden uitproberen. Ze hadden zowaar ook een vegan versie met tofu en eentje met inkt van de inktvis (uiteraard). Maar de topper vonden we allebei die met watermeloen, hoewel die met passievrucht, mango en zeewier voor mij ook wel een toppertje was. 
Twee dagen en een stuk watermeloen dat me nog lag aan te staren later, was de keuze vlug gemaakt. Ik zou mijn eigen ceviche- a -la -Wendy in elkaar steken.

voor 3 personen als een voorgerecht:

stuk watermeloen (veel heb je niet nodig)
(100 gram) 15 tal kleine verse st jacobsvruchten
1/3 stuk komkommer
1/3 rode ui
enkele groene jalapeno stukjes (vers of uit blik - is wat pikant)
enkele blaadjes verse munt (of koriander)
flink wat citroensap
zout en peper
cayennepeper (indien je graag wat extra pikant wil)

Je kan oneindig varieren met ingredienten, dus voel je vrij om andere combinaties te maken!

Hoe maken:
  • Snij alles in heel kleine blokjes, ook de St Jacobsvruchten snij je in kleinere porties
  • Meng alles in een kom en voeg citroensap toe totdat alles zo goed als onderstaat
  • Wat peper en zout toevoegen naar smaak (eventueel wat cayenne)
  • Laat dit geheel minstens een uur in de koelkast koud worden en meng regelmatig 
  • Schep de ceviche uit de kom zodat het sap in de kom blijft 
  • Serveer in een mooi serveerschaaltje of leuk glas




 
De Ceviche met Watermeloen en St Jacobsvruchten staat klaar om gegeten te worden!

Opmerking:
Heel fris voorgerecht maar je moet wel van zuur houden om dit te apprecieren. Mensen met zeer gevoelige darmen of leaky gut raad ik dit niet aan wegens zijn mogelijk overprikkelend karakter door het zuur. 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten