Rubrieken

Totaal aantal pageviews

woensdag 4 september 2013

Kip Noedel Soep

Na al de heerlijke ceviche van gisteren en daarop volgend de gerafelde kip in barbecue saus als hoofdgerecht (staat in het Allergievriendelijk Koken kookboek)  hadden de lieve darmen van manlief het moeilijk. Beide gerechten na elkaar gegeten hadden samen iets te veel 'zuur'gehalte en daar konden zijn zwakke darmen niet goed tegen.
Op mijn bezorgde vraag wat zijn buik graag zou willen als avondeten bedacht hij dat Kip Noedel Soep een goede zachte maaltijd zou zijn. Niet erg want zo een soep is niet moeilijk en snel klaar.

Voor 2- 3 personen:

  • 3 wortelen
  • 1 stuk kipfilet
  • 1 teen knoflook (toch toegevoegd op zijn eigen vraag)
  • halve ui (ui heb ik er niet in gedaan, omdat zijn darmen al geprikkeld waren zijn ui en knoflook beter weg te laten)
  • zout en beetje peper
  • Italiaanse of Provencaalse kruidenmix (oregano, tijm, marjolein, rozemarijn, salie en basilicum)
  • Je kan gemakkelijkheidshalve ook een bouillonblokje gebruiken
  • olijfolie of kokosolie voor het fruiten
  • een half pak platte rijstnoedels


Hoe maken:
  • Knoflook (en ui) snipperen en fruiten in de gekozen olie
  • Wortelen schillen en in rondjes snijden, snij ze desnoods nog kleiner zodat het geen grote stukken zijn, voeg ze bij de knoflook (en ui)
  • Snij de kipfilet in kleine stukken en voeg ze bij in de groenten tot ze wat aangebakken zijn
  • Voeg water toe enkele centimeter boven de groenten en kip
  • Laat samen doorkoken en voeg ondertussen zout, peper en kruiden toe
  • Proeven en bijkruiden indien nodig
  • Voeg een kleine 10 minuten voor het opdienen de noedels toe, voeg eventueel extra water toe als de soep ondertussen te veel is ingekookt. 
  • Laat de noedels een 10 minuten zachtjes doorkoken en dien onmiddellijk op wanneer de noedels gaar zijn.
Als verrassing had ik ook nog een glutenvrije gemarmerde bananencake gemaakt. 
Het recept daarvan plaats ik hier maar niet omdat ik sorghum bloem en tapioca bloem heb gebruikt, samen met rijstbloem. De twee eerste bloemsoorten zijn zeer slecht te verkrijgen in Belgie, wat heel jammer is omdat ik ze in mijn eigen keuken heel graag als basis gebruik voor gebak, koekjes en pizza. Hopelijk maakt Belgie nog een flinke inhaalbeweging! 

Helaas reageer ik zelf wat slecht op tapioca bloem, het heeft namelijk een goitrogeen effect op mijn schildklier dwz dat het de schildklierfunctie onderdrukt waardoor ik een hese stem krijg na het eten van goitrogeen rijke voedingsmiddelen zoals tapioca. Dus voor mij maar een beetje cake... 
Een alternatief voor tapioca bloem is aardappelzetmeel of maiszetmeel.

Gemarmerde Bananen Cake

Geen opmerkingen:

Een reactie posten