Rubrieken

Totaal aantal pageviews

zaterdag 21 juni 2014

Rauwe Bietensalade met verse munt

Het seizoen van de rode bietjes is weer aangebroken! Heerlijk! Ik heb van onze lokale boerenmarkt een verse bussel meegebracht met alvast dit slaatje in mijn hoofd. Je kan met bieten verschillende kanten op. Gekookt, gestoofd, geroosterd of rauw ik vind het allemaal even lekker. Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een rauw slaatje. Snel klaar en als je rode vingers wil vermijden werk je best met handschoenen. De verse munt leek me een frisse aanvulling op de aardse smaak van biet. En mag nu mijn tuintje juist vol staan met munt :)

Wat heb je nodig:

Afhankelijk van de hoeveel personen en de grootte van je bietjes:
Dit was voor 2 personen als bijgerecht, met medium-kleine bietjes:

  • 2 rode bieten
  • 1 kleine appel
  • zout en peper
  • citroensap
  • mayonaise (ei-vrije versie staat in het Allergievriendelijk Koken kookboek)
  • ongeveer 5-6 blaadjes verse munt
Tip: wil je mayonaise vermijden gebruik dan wat olijfolie in de plaats. Een beetje olie/vet in rauwkost maakt dat je de vitaminen beter opneemt.

Hoe maken:
  • Snij de uiteinden af en schil de bieten
  • Rasp de bieten met een grove rasp of een keukenrobot als je een grotere hoeveelheid hebt
  • Schil de appel en snij in heel kleine stukjes en voeg toe, uiteraard kleuren die rood.
  • zout en peper toevoegen
  • Voeg naar smaak mayonaise toe. Ik ben daar zelf spaarzaam mee.
  • Proef en voeg dan wat citroensap toe naar smaak
  • Snipper de verse munt heel fijn, niet te overdadig want de muntsmaak gaat dan overheersen
  • Meng en zet alles een tijdje in de koelkast zodat de smaken kunnen mengen
Tip: Stoof de bladeren van de rode biet met wat look, ui of sjalot. Zeker niet weggooien als je mooie verse bladeren hebt!!


1 opmerking:

  1. Why is gambling so popular in Las Vegas? - Brjjeon
    In Las Vegas, 먹튀 검증 업체 순위 gambling has become one of the top 사카마치 미루 1xbet korea When you gamble online, 파라오바카라 you have to wager the money you 스포츠 사이트 need to make your wagers.

    BeantwoordenVerwijderen