Rubrieken

Totaal aantal pageviews

vrijdag 3 januari 2014

Tapioca Kaasballetjes

Omdat ik voor het boek stelselmatig geen kaas en koemelkproducten heb gebruikt tijdens de vele maanden van schrijven en experimenteren, heeft stiefzoon lang moeten wachten op de fameuze kaasballetjes. Gisteravond was het dus feest want hoewel we door de sneeuwstorm niet buiten konden voor boodschappen had ik net in huis wat er nodig was om ze te maken. Inclusief geraspte Emmental die ik had meegebracht vanuit Belgie. Kaas is in Canada bijzonder duur in vergelijking met Europa en ik neem dan al eens een grote ronde Brie voor hem mee en zoals nu ook strooikaas, want mijn vooruitziende geest had de kaasballetjes al in gedachten voor mijn vertrek terug naar Canada.

Wendy's sneeuwruim kunsten


Deze balletjes worden zowel door echtgenoot Chris als door stiefzoon Kiran zeer geapprecieerd, hoewel ze voor Chris niet helemaal ok zijn voor de darmen, maar voor kaasballetjes maakt hij heel graag een uitzondering. De 22 balletjes zijn dan ook in een zucht verdwenen. Zeker met de ijzige temperaturen buiten zijn ze eens zo lekker.



Maakt 22 balletjes in een mini muffin plaat 

Wat heb je nodig:

  • 60 ml koolzaadolie of een andere zachte olie
  • 60 ml water
  • 1/2 theelepel zout
  • 135 gram tapiocabloem
  • 1 ei
  • 6 eetlepels rijstmelk of andere melk of 5 eetlepels natuuryoghurt
  • 40 gram geraspte Emmental of Parmezaan
  • 50 gram Cheddar of een andere kaas naar smaak
  • Tip: maak ze met lactosevrije kaas


Hoe maken: 

Warm de oven op 230 C
  • In een pannetje verwarm je het water en de olie en het zout
  • Weeg de tapiocabloem af en voeg in een kom
  • Voeg het warme water/olie/zout mengsel toe
  • Klop het ei los en voeg toe
  • Voeg nu stelselmatig de melk of yoghurt en kazen toe en meng
Vet een bakvorm van mini muffins in met olie
Vul de vormpjes tot 2/3 met de deeg
Verlaag de oven temperatuur tot 180C
Bak ze 20 tot 25 minuten, tot ze lichtbruin zijn.

Als snack of als bijgerecht
Tapioca kaasballetjes









1 opmerking:

  1. Hmmm, ik ben ook zo een kaas fanaat en met lactose vrije kaas moet het zeker lukken!!!
    Grtjs
    Daniƫlle

    BeantwoordenVerwijderen