Rubrieken

Totaal aantal pageviews

dinsdag 26 november 2013

Aardpeer-Wortel Soep met Shiitake

Mijn oogst aardperen moest heeeeel dringend verwerkt worden want ze begonnen al aan kracht te verliezen. Ik had al een tijdje een soep in gedachten, maar het was nog niet tot een actieplan gekomen. Maar een ferme blik in mijn papieren zak met aardperen liet me weten dat het hoog tijd was om er iets mee te doen.

Wie de smaak van aardperen niet kent zal waarschijnlijk even moeten wennen aan de nieuwe smaak.

Aardpeer-Wortel Soep met Shiitake

Wat heb je nodig:

  • 3 flinke handen geschilde aardperen > je kan ze ook gewoon goed borstelen maar de mijne waren niet meer in beste staat en ik hou niet zo van de schil - schillen is wel een gepruts met al de rare hoekjes en kantjes
  • 1 grote wortel of 2 normale wortelen
  • 1 ui
  • 2 tenen knoflook
  • een handvol gedroogde shiitake paddestoelen
  • korianderpoeder, kurkumapoeder en nootmuskaat naar smaak. Ik heb toch behoorlijk wat nootmuskaat toegevoegd (optioneel)
  • zout en peper
  • olie om te fruiten
  • verse koriander of peterselie (optioneel)
  • wat citroensap
Hoe maken:
  • Schil de wortel(en) en snij in stukjes
  • Schil de ui en snij in stukjes
  • Schil de aardperen en zet ze even onder water als je ze niet direct gebruikt want anders verkleuren ze- snij ze in kleinere stukken als je aan de slag gaat
  • Schil de knoflook en snij in grovere stukken
  • Zet de shiitake paddestoelen onder water in een potje en zet even weg
  • Wat (kokos)olie in een soeppot
  • Fruit de ui, voeg dan de knoflook stukken toe fruit even mee
  • Voeg de wortelstukken toe en roer
  • Voeg de aardpeer stukken toe en roer
  • Voeg wat zout en peper toe en roer
  • Deksel op de pot en laat 5 minuten op een laag vuur even samen smoren - roer 1 of 2 keer
  • Dan voeg je water toe tot net over de groenten
  • Laat 20-25 minuten samen koken op een matig vuur
  • Als de groenten gaar zijn, pureer ze dan met een staafmixer
  • Voeg kurkumapoeder, korianderpoeder en nootmuskaat toe - proeven
  • Verder bijkruiden met zout en peper
  • Voeg de shiitake paddestoelen samen met het vocht toe in de soep en laat nog 5 minuten samen pruttelen.
  • Vind je de soep nog te dik dan voeg je nog wat extra water toe
  • Afwerken met verse koriander of peterselie
  • TIP: Ik heb in mijn eigen bolkom nog een beetje citroensap toegevoegd, dat neemt de zetmeelachtige smaak weg van de aardperen
  • TIP: wil je het meer pikant voeg dan wat hete specerijen toe zoals chilipoeder



Geen opmerkingen:

Een reactie posten