Rubrieken

Totaal aantal pageviews

vrijdag 29 november 2013

Koffie-Bananen Cake

In onze supermarkt verkopen ze regelmatig zakken met bananen die al een 'dagje ouder' zijn aan de helft van de prijs. Hoewel ik elke dag een banaan eet - of toch zo goed als alle dagen - wil mijn stiefzoon alleen 'groene' bananen. Daarmee doelend dat er geen bruine plekjes op de zijne mogen zitten. Dus vandaar dat ik mijn zak bananen steevast in iets anders moet gebruiken.

Dus een bananen cake is altijd een to-go-to recept, maar vandaag eentje met koffie.

Koffie-Bananen Cake


Wat heb je nodig:

  • 3 bananen
  • 2 eieren
  • 60 ml gesmolten kokosolie of 60 gram boter of margarine
  • 90 gram bruine suiker, ook kokosbloesemsuiker of honing kan werken
  • 40 gram witte of  bruine rijstbloem
  • 40 gram teff bloem
  • 80 gram tapioca bloem of aardappelzetmeel 
  • 1 eetlepel instant koffie - of wat meer als je de koffiesmaak meer wil smaken
  • 1 theelepel baksoda
  • 3/4 theelepel johannesbroodpitmeel
  • snuif zout

Hoe maken:
  • Meng alle bloemsoorten, baksoda, johannesbroodpitmeel, zout en suiker bij elkaar en meng
  • Voeg de 3 bananen toe en plet ze doorheen de bloem
  • Voeg dan de 2 eieren toe en meng alles goed samen
  • Voeg dan de olie toe - het deeg is vrij lopend en 'vettig' = dat is normaal
  • Vet een bakvorm in en voorverwarm de oven op 180 C
  • Giet het deeg in de bakvorm
  • Bak de cake voor 50 minuten
  • Laat voldoende afkoelen voor het snijden
Tip: wie noten kan eten kan er een handvol gehakte walnoten of andere noten naar keuze aan toevoegen.


3 opmerkingen:

  1. Dat ziet er erg heerlijk uit zal ik ook eens uittesten,:).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo,

    ik wou even vragen of je een merk van bakboter of margarine die je mag verhitten kende die vrij is van melk en soja? Dat is echt moeilijk om te vinden.

    Groeten,
    Julie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het enige dat ik momenteel ken is de Halvarine van BioPlanet die melk en sojavrij is! Maar het is inderdaad heel moeilijk om die combinatie te vinden. Ik gebruik zelf veel kokosolie of een andere olie, die je kan gebruiken als vervanging van boter in cake of koekjes. Appelmoes kan ook als je het vetvrij wil houden.

    BeantwoordenVerwijderen