Rubrieken

Totaal aantal pageviews

maandag 4 november 2013

Perzische Abrikoos Curry

Ik ben altijd blijgezind als mijn Trans-Atlantische vlucht met Jet Airways gaat. Niet alleen omdat het een rechtstreekse vlucht is tussen Brussel en Toronto maar ook omdat deze Indische luchtvaartmaatschappy Indisch voedsel serveert aan boord. Nodeloos te zeggen dat ik altijd uitkijk naar hun 'menu'.



Met regelmaat van een klok maak ik dan ook een Oosters getint gerecht klaar. We houden nu eenmaal van rijke smaken en ik ben zelf een grote liefhebber van fruit en kokosmelk in een gerecht. Doe mij maar mango, ananas, pruimen, rozijnen of abrikozen in een schotel en de glimlach komt als vanzelf te voorschijn. Vandaar deze abrikoos curry.... lekkkkkeerrrrrr!! Ik heb deze stoofschotel gemaakt met hormoonvrije varkenslapjes maar het kan evengoed met lam, kip, kalkoen of tofu, en rijst.

Wat heb je nodig:

Voor 2 personen:
  • 130 gram gedroogde abrikozen
  • 2 hormoonvrije varkenslapjes in stukjes
  • 2 tomaten (optioneel) in stukken gesneden
  • 1 grote ui of 2 kleine in stukken gesneden
  • een stukje verse gember in kleine stukjes
  • 2 tenen knoflook in stukjes
  • 1 theelepel kaneelpoeder
  • 1/2 tot 1 theelepel chilipoeder (hangt er vanaf hoe heet je het lust)
  • 1/2 theelepe komijnpoeder
  • 3/4 theelepel garam masala poeder
  • 1/4 theelepel zwarte peper
  • zout naar smaak
  • 1 theelepel wijnazijn of rijstazijn
  • 1 theelepel suiker (ik gebruik kandijsuiker)
  • paar flinke geuten kokosmelk uit blik (optioneel)
  • Afwerken met verse koriander blaadjes (optioneel)
Hoe maken:

  • Week de abrikozen in een kom water en een kleine theelepel (rijst)azijn - hoe langer ze weken hoe zachter maar je kan ze desnoods weken wanneer je aan je gerecht begint
  • Olie in een pot en fruit de ui tot ze mooi bruin zijn. 
  • Voeg dan de knoflook en de gember toe gedurende een 5 minuutjes
  • Voeg dan de specerijen toe en roer alles goed samen
  • Voeg dan de in stukken gesneden tomaten toe
  • Voeg dan de stukken vlees toe en roer alles goed samen en laat even samen garen
  • Voeg een halve kop water toe en zet op een laag vuur zodat het vlees kan garen
  • Wanneer het vlees gaar is voeg de theelepel azijn, suiker, de afgegoten geweekte abrikozen en de kokosmelk toe en laat nog een aantal minuten samen garen.
  • Dien op met gekookte rijst en verse koriander
Weetje:
Indien je geen Garam Masala hebt kan je die zelf samenstellen, ook naar gelang je intoleranties:

Hoe je eigen Garam Masala maken vind je terug in het kookboek Allergievriendelijk Koken op pagina 150

Geen opmerkingen:

Een reactie posten