Een bloemkool pizza kost minder tijd en moeite dan het maken van een glutenvrije pizza en is bovendien volledig granenvrij. In deze versie zit wel een eitje voor de binding en gebruik ik cheddar kaas, maar een lactosevrije versie is absoluut mogelijk. Het geheim van de korst zit in het verwijderen van het vocht in de bloemkool door deze goed uit te wringen in een handdoek. Verder is het super gemakkelijk te maken.
Wat heb je nodig? Voor 2 personen
1 bloemkool
1 ei
60 tot 70 gram geraspte kaas naar keuze
zout
kruiden naar smaak zoals oregano, basilicum, provencaalse of Italiaanse kruidenmix, maar alles wat je lekker vindt kan in deze pizzabodem
Toppings naar keuze
Hoe maak je het?
Rasp de bloemkoolroosjes in een kom, de stelen moet je niet raspen
Zet de kom in de microgolfoven voor 4 minuten - alternatief: stoom de geraspte bloemkool
tot de bloemkool niet meer hard is - dus zeker niet gaar stomen!
Voorverwarm de oven op 230 C
Giet de hete bloemkool op een handdoek en laat voldoende afkoelen
Draai de handdoek met de handen zodat het vocht uitgewrongen wordt (daarom dat de bloemkool voldoende afgekoeld moet zijn omdat het anders echt te heet is aan je handen)
Voeg de bloemkool terug in een kom, voeg het zout en de kruiden toe, voeg de geraspte kaas toe en voeg het ei toe
Alles goed mengen
Giet de mix op een bakplaat met bakpapier
Duw het mengsel plat in de vorm die je wenst
Bak op 230 C voor ongeveer 10 minuten of tot de korst mooi bruin is
Haal uit de oven en voeg de toppings naar keuze toe
Bak opnieuw voor ongeveer 10 minuten (afhankelijk van je toppings dus hou de pizza in de gaten)
In de versie van de foto heb ik tomatensaus, geraspte cheddar, rode paprika, lookstukjes en champignons gebruikt.
Glutenvrij - Zuivelvrij - Sojavrij - Notenvrij - Pindavrij - Sesamzaadvrij - Maisvrij en last but not always Ei-vrij ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Blog van Wendy Rose Scheers - Auteur van Allergievriendelijk Koken
Posts tonen met het label vegetarisch. Alle posts tonen
Posts tonen met het label vegetarisch. Alle posts tonen
dinsdag 3 mei 2016
zondag 4 oktober 2015
Glutenvrije en Eivrije Perziktaart
Op de valreep, met de laatste perzikken van het seizoen, een perziktaart!
Deze versie is glutenvrij, eivrij, sojavrij en notenvrij. Ik heb echte boter en zure room gebruikt om de korst lekker knapperig te krijgen. Een volgende versie, als appeltaart, zal ook melkvrij zijn en gepost worden in de komende week.

Wat heb je nodig voor de korst?
Opmerking: Alternatieve bloemsoorten
Wat heb je nodig voor de vulling?
Hoe maken:
Plaats een glas water in de diepvriezer of koelkast zodat het water goed koud kan worden.
1. Meng alle bloemsoorten, zout, suiker en xanthaan gom in een kom
2. Meng het ijskoude water (uit de diepvriezer of koelkast), de zure room en de rijstazijn in een andere kom
3. Snij de boter in blokjes en meng het met het bloemmengsel tot erwt-achtige brokjes (gebruik je handen of een food processor hiervoor)
4. Meng het zure roommengsel bij het bloemmengsel en meng met je handen tot je een deeg krijgt (niet overkneden)
5. Verdeel het deeg in twee gelijke delen
6. Leg ieder stuk deeg op plastic folie en duw ze plat tot een dikke schijf, sluit de folie
7. Leg de twee stukken deeg in de ijskast gedurende 1 uur
Opmerking: Dit deeg kan in de plastic folie tot 2 dagen bewaard blijven in de koelkast
Maak ondertussen de perzikken klaar.
Vet een bakvorm in met boter of olie
Neem na 1 uur de twee deegstukken uit de ijskast en laat ze 20 minuten buiten de koelkast opwarmen.
Gebruik de plastic om het deeg te beschermen wanneer je het deeg gaat uitrollen (anders kleeft het deeg aan de deegrol - of wijnfles als rol-alternatief).
Rol het deeg tot het de grootte heeft van je bakvorm.
Gebruik het plastic om het deeg te dragen naar je bakvorm, draai om boven de bakvorm en duw het deeg nu rustig in de bakvorm. Het eventuele overschot nog niet wegsnijden.
Schik het perzikmengsel op het deeg
Doe hetzelfde met het tweede deegstuk en leg het bovenop de perzikken.
Knip nu alle deegresten af en laat de twee deegstukken mooi aansluiten.
Afwerking: met een borsteltje breng je ofwel eiwit aan ofwel melk of een alternatieve melk
Bak in een voorverwarmde oven op 190 C gedurende 25 minuten
Strooi desgewenst wat ruwe suiker op de taart
Verlaag de oventemperatuur tot 175 C en bak verder gedurende 40 minuten
Laat de taart ongeveer 2 uur rusten en afkoelen buiten de oven.
Deze versie is glutenvrij, eivrij, sojavrij en notenvrij. Ik heb echte boter en zure room gebruikt om de korst lekker knapperig te krijgen. Een volgende versie, als appeltaart, zal ook melkvrij zijn en gepost worden in de komende week.
Wat heb je nodig voor de korst?
- 90 gram sorghum bloem
- 110 gram witte rijstbloem
- 90 gram arrowroot
- 70 gram bruine rijstbloem
Opmerking: Alternatieve bloemsoorten
- Arrowroot kan je vervangen door tapiocabloem, aardappelzetmeel of maiszetmeel
- Sorghumbloem door licht boekweitmeel
- Bruine rijstbloem door witte rijstbloem
- OFWEL een gebruiksklare glutenvrije bloemmix
- 1/2 theelepel xanthaan gom
- 1 eetlepel suiker (suiker naar keuze)
- 1 niet volle theelepel zeezout
- 16 eetlepels koude boter
- 5 eetlepels ijskoud water
- 3 eetlepels zure room
- 1 eetlepel rijstazijn
Wat heb je nodig voor de vulling?
- 3 perzikken (mogen gerust nog wat hard zijn)
- 2 flinke eetlepels honing (afhankelijk hoe zoet de perzikken zijn kan je meer of minder honing gebruiken)
- 1 eetlepel arrowroot (of maiszetmeel of aardappelmeel)
- 1 eetlepel sorghum bloem (of glutenvrije bloem of licht boekweitmeel)
- 2 eetlepels citroensap
- kaneel naar smaak
Hoe maken:
Plaats een glas water in de diepvriezer of koelkast zodat het water goed koud kan worden.
1. Meng alle bloemsoorten, zout, suiker en xanthaan gom in een kom
2. Meng het ijskoude water (uit de diepvriezer of koelkast), de zure room en de rijstazijn in een andere kom
3. Snij de boter in blokjes en meng het met het bloemmengsel tot erwt-achtige brokjes (gebruik je handen of een food processor hiervoor)
4. Meng het zure roommengsel bij het bloemmengsel en meng met je handen tot je een deeg krijgt (niet overkneden)
5. Verdeel het deeg in twee gelijke delen
6. Leg ieder stuk deeg op plastic folie en duw ze plat tot een dikke schijf, sluit de folie
7. Leg de twee stukken deeg in de ijskast gedurende 1 uur
Opmerking: Dit deeg kan in de plastic folie tot 2 dagen bewaard blijven in de koelkast
Maak ondertussen de perzikken klaar.
- Snij de perzikken in partjes of blokjes
- Voeg citroensap, honing, bloem en kaneel naar smaak toe
- Meng alles goed door elkaar
Vet een bakvorm in met boter of olie
Neem na 1 uur de twee deegstukken uit de ijskast en laat ze 20 minuten buiten de koelkast opwarmen.
Gebruik de plastic om het deeg te beschermen wanneer je het deeg gaat uitrollen (anders kleeft het deeg aan de deegrol - of wijnfles als rol-alternatief).
Rol het deeg tot het de grootte heeft van je bakvorm.
Gebruik het plastic om het deeg te dragen naar je bakvorm, draai om boven de bakvorm en duw het deeg nu rustig in de bakvorm. Het eventuele overschot nog niet wegsnijden.
Schik het perzikmengsel op het deeg
Doe hetzelfde met het tweede deegstuk en leg het bovenop de perzikken.
Knip nu alle deegresten af en laat de twee deegstukken mooi aansluiten.
Afwerking: met een borsteltje breng je ofwel eiwit aan ofwel melk of een alternatieve melk
Bak in een voorverwarmde oven op 190 C gedurende 25 minuten
Strooi desgewenst wat ruwe suiker op de taart
Verlaag de oventemperatuur tot 175 C en bak verder gedurende 40 minuten
Laat de taart ongeveer 2 uur rusten en afkoelen buiten de oven.
woensdag 6 mei 2015
Paleo Pannenkoeken
Receptje van oudste dochter Ulrike:
2 eieren
2 bananen
4 eetlepels kokosbloem
1 eetlepel kokossuiker of honing
snuifje baksoda
Rozijnen of bosbessen naar smaak
Voeg alles samen en bak de pannenkoekjes in olie of boter.
2 eieren
2 bananen
4 eetlepels kokosbloem
1 eetlepel kokossuiker of honing
snuifje baksoda
Rozijnen of bosbessen naar smaak
Voeg alles samen en bak de pannenkoekjes in olie of boter.
woensdag 25 maart 2015
Paleo Ontbijtkoeken
We zijn met ons drie (echtgenoot, oudste dochter en ik) voor een tijd de paleo toer opgegaan. Echtgenoot was er mee begonnen omdat de pijn in zijn achillespees bleef aanslepen en hij daarbovenop pijn kreeg in zijn duimgewricht. Hij wilde dus proberen granenvrij en suikervrij te eten en bekijken wat het voor hem kon betekenen. Het resultaat is dat de pijn in zijn duimgewricht weg is en dat zijn achillespees stilaan verbeterd, na een jaar voortdurende last (na 1 week dieet).
Met granenvrij kom je al snel in de richting van het paleo dieet. Aangezien wij wel vis, vlees en eieren eten was de stap dan ook vlug gezet.
Dit wil dus concreet zeggen geen enkel graan dus geen -glutenvrij- brood of ontbijtgranen, en voorlopig ook geen rijst, aardappelen en uiteraard pasta. Veel groenten, fruit, zaden en noten, aangevuld met dierlijke eiwitten uit eieren, vis en vlees.
Vandaag heb ik samen met oudste dochter een ontbijtkoekje in elkaar gestoken zodat we ongestraft kunnen genieten.... en tegelijk toch wat kilo's verliezen. Want die gaan er weldegelijk gemakkelijk af en op de koop toe heb ik de energie van een 20-jarige :)
Wat heb je nodig?
voor 30 koekjes
De extra vulling kan naar eigen smaak en hoeveelheid: dit is wat in onze koeken is gegaan:
Hoe maken?
Met granenvrij kom je al snel in de richting van het paleo dieet. Aangezien wij wel vis, vlees en eieren eten was de stap dan ook vlug gezet.
Dit wil dus concreet zeggen geen enkel graan dus geen -glutenvrij- brood of ontbijtgranen, en voorlopig ook geen rijst, aardappelen en uiteraard pasta. Veel groenten, fruit, zaden en noten, aangevuld met dierlijke eiwitten uit eieren, vis en vlees.
Vandaag heb ik samen met oudste dochter een ontbijtkoekje in elkaar gestoken zodat we ongestraft kunnen genieten.... en tegelijk toch wat kilo's verliezen. Want die gaan er weldegelijk gemakkelijk af en op de koop toe heb ik de energie van een 20-jarige :)
Wat heb je nodig?
voor 30 koekjes
- 4 bananen
- 2 eieren
- 1/2 theelepel baksoda
- 200 gram zonnebloempasta of amandelpasta (maar dit is een pak duurder)
- kaneel naar smaak 1/2 tot 1 theelepel
- snuf zout als je amandelpasta gebruikt, in de zonnebloempasta zit meestal al wat zout
De extra vulling kan naar eigen smaak en hoeveelheid: dit is wat in onze koeken is gegaan:
- 2 volle eetlepels chia zaad
- 4 flinke eetlepels kokosschilfers
- 6 tal dadels
- handvol rozijnen
- 5 flinke eetlepels zonnebloempitten
- 5 flinke eetlepels pompoenpitten
- aantal walnoten
- 3 eetlepels pijnboompitten
- 2 eetlepels ongezoete cacaopoeder
Hoe maken?
- Prak de bananen met een vork in een bolkom en voeg verder alle bovenste ingredienten samen
- Mix de zaden en noten in een blender
- Voeg dit toe aan het mengsel
- Mix de rozijnen tot kleinere stukjes en voeg toe
- Snij de dadels in kleine stukjes
- Meng het geheel
- Oven voorverwarmen op 180 C
- Op een ovenplaat met bakpapier
- Met 2 eetlepels hoopjes maken
- Bak ze voor ongeveer 20 minuten, of tot ze wat loskomen van het bakpapier
- (de onderkant is een beetje bruin gebakken)
zondag 22 februari 2015
Vegan Rode Biet Brownies
Dat bieten supergezond zijn voor je darmen is mooi meegenomen. Het aantal posts met gerechten met bieten is dan ook niet mis. Dus om verder te gaan op het ingeslagen pad, is het vandaag Vegan Bieten Brownie! Hoewel ik in mijn foto-versie wel boter gebruikt heb voor de chocolade topping is dat zeker niet noodzakelijk, het maakt het enkel wat romiger/rijker.
Deze brownie is ook nog eens suiker-vriendelijk door het gebruik van maple siroop. Honing of een andere lopende zoetstof is een alternatief.
Wat heb je nodig:
Voor de Brownie:
Deze brownie is ook nog eens suiker-vriendelijk door het gebruik van maple siroop. Honing of een andere lopende zoetstof is een alternatief.
Wat heb je nodig:
Voor de Brownie:
- 3 kleine bietjes gekookt
- 80 gram witte of bruine rijstbloem
- 40 gram arrowroot (of tapiocabloem of aardappelzetmeel)
- 6 eetlepels zoete rijstbloem (indien je dit niet hebt verhoog dan je bloem en zetmeel)
- 1/4 theelepel guar gom
- 65 gram ongezoete cacaopoeder
- 1/2 theelepel baksoda
- 1/4 theelepel zout
- 250 ml maple siroop - Ik heb minder gebruikt en aangevuld met de zoetstof xylitol - best is dat je proeft
- ongeveer 120 ml bietenwater (het kookwater van je bietjes dus). Ik had te weinig bietenwater en heb verder gewoon water gebruikt.
- Je kan desnoods wat vanille essence en kaneel toevoegen voor extra smaak
Voor de Chocolade Topping:
- 150 gram chocolade (reep, blokjes, druppels) ofwel au bain-marie ofwel heel langzaam in een pannetje met wat olie/boter (zo doe ik het - enkel goed in de gaten houden en blijven roeren)
- ongeveer 2-3 eetlepels 'melk'. Ik heb amandelmelk gebruikt maar elke melk is goed en zelfs het bietensap is mogelijk (hoewel ik niet te veel 'biet' wil gebruiken om de smaak niet te laten overheersen)
- Voeg chocolade en vetstof samen: goed blijven roeren tot alles gesmolten is en dan wat vloeistof toevoegen tot het een mooie creme wordt.
- Laat even staan tot je het kan gebruiken
Indien je vetvrij moet eten, voeg dan enkel de vloeistof toe en roer
Hoe maken:
- Schil en snij de bieten in kleine stukjes
- Kook ze tot ze gaar zijn, verwijder het vocht maar bewaar het!
- Pureer de bietenstukjes met een staafmixer tot een zachte massa
- Voeg alle droge ingredienten samen in een bolkom en meng
- Voeg dan alle natte ingredienten toe. Voeg het water het laatste toe zodat je kan zien hoe het deeg vorm krijgt. Het mag niet te nat zijn maar moet een mooie massa vormen.
- Vet je vorm in met olie (of boter)
- Verwarm je oven op 180 C en plaats in de oven voor ongeveer 30 minuten (tot de vork er droog uitkomt als je in de brownie prikt) - zorg dat de brownie niet te droog bakt.
- Tegen het einde van de baktijd van de brownie maak je de topping
Zet in de koelkast voor 30 minuten tot alles mooi is afgekoeld.
Serveer ofwel zo, ofwel met wat verse of ontdooide frambozen, aardbeien, bosbessen of 'slagroom'.
dinsdag 2 december 2014
Bloemloze Chocolade Bietentaart
Ja die 4,5 kg bieten die we in onze supermarkt hebben gekocht moeten ergens in gebruikt worden. Dus vandaag bietentaart. Maar niet zomaar een bietentaart, eentje zonder het gebruik van bloem.
Wel met 3 eitjes, dus jammer voor diegenen die ei-loos willen/moeten eten. Aangezien er verder niets ingaat dat enige rijzing kan geven zijn de eitjes voor dit recept noodzakelijk. Eens terug uit de oven zakt het wel wat terug in elkaar dus dit is sowieso geen erg gerezen taart en je moet toch een beetje van de smaak van bieten houden, hoewel ze niet uitgesproken is door de zoetheid.
Volgende keer maak ik ze met een ander zoetmiddel dan molasse. De smaak van molasse was toch iets te overweldigend, zelfs voor onze smaak. En ik ga zeker wat extra donkere chocolade laten meesmelten, gewoon voor wat extra choco-gehalte :)
Wat heb je nodig?
2 middelgrote en 1 kleinere rode biet geraspt
ongeveer 240 ml honing of agave siroop of zoetstof naar keuze
3 eitjes
2 theelepels vanille extract
60 gram cacaopoeder
120 ml olie (naar voorkeur maar geen olijfolie)
snuifje zout
2 theelepels gedroogde sinaasappelzest (optioneel)
extra chocolade (optioneel)
Hoe maken?
Schil en rasp de bieten (gebruik handschoenen als je geen rode vingers wil)
Voeg de geraspte bieten en honing/agave (in de foto zie je molasse) samen in een pot
Laat tot kookpunt komen en zet dan op een zachter vuur
Laat ongeveer 30 minuten pruttelen, af en toe eens roeren
Giet de bietenmassa in een blender (ook het vocht)
Voeg dan de eieren, vanille extract, cacaopoeder, olie en zout toe in de blender (of indien je dit niet hebt gebruik een staafmixer wat het iets moeilijker maakt om tot een mooi glad geheel te komen)
Proef en voeg dan extra suiker toe naar smaak, zoals vanillesuiker en/of suiker of honing
Vet een vorm in met olie
Giet het gladde deeg in de bakvorm
Bak op 180C ongeveer 30 tot 35 minuten
Wel met 3 eitjes, dus jammer voor diegenen die ei-loos willen/moeten eten. Aangezien er verder niets ingaat dat enige rijzing kan geven zijn de eitjes voor dit recept noodzakelijk. Eens terug uit de oven zakt het wel wat terug in elkaar dus dit is sowieso geen erg gerezen taart en je moet toch een beetje van de smaak van bieten houden, hoewel ze niet uitgesproken is door de zoetheid.
Volgende keer maak ik ze met een ander zoetmiddel dan molasse. De smaak van molasse was toch iets te overweldigend, zelfs voor onze smaak. En ik ga zeker wat extra donkere chocolade laten meesmelten, gewoon voor wat extra choco-gehalte :)
![]() |
| Bietentaart met kerst-ijs |
Wat heb je nodig?
2 middelgrote en 1 kleinere rode biet geraspt
ongeveer 240 ml honing of agave siroop of zoetstof naar keuze
3 eitjes
2 theelepels vanille extract
60 gram cacaopoeder
120 ml olie (naar voorkeur maar geen olijfolie)
snuifje zout
2 theelepels gedroogde sinaasappelzest (optioneel)
extra chocolade (optioneel)
Hoe maken?
Schil en rasp de bieten (gebruik handschoenen als je geen rode vingers wil)
Voeg de geraspte bieten en honing/agave (in de foto zie je molasse) samen in een pot
Laat tot kookpunt komen en zet dan op een zachter vuur
Laat ongeveer 30 minuten pruttelen, af en toe eens roeren
Giet de bietenmassa in een blender (ook het vocht)
Voeg dan de eieren, vanille extract, cacaopoeder, olie en zout toe in de blender (of indien je dit niet hebt gebruik een staafmixer wat het iets moeilijker maakt om tot een mooi glad geheel te komen)
Proef en voeg dan extra suiker toe naar smaak, zoals vanillesuiker en/of suiker of honing
Vet een vorm in met olie
Giet het gladde deeg in de bakvorm
Bak op 180C ongeveer 30 tot 35 minuten
![]() |
| Alles samen in de blender |
![]() |
| Bloemloze Chocolade Bietentaart |
maandag 1 december 2014
Rode Bieten Winter Chutney
Naast een grote zak wortelen en uien hadden we ook 4,5 kg rode bieten aangekocht. Met 1,5 kg daarvan heb ik deze winterchutney gemaakt. Het blijft lang goed in de koelkast en het is een heerlijke kleurrijke aanvulling van de maaltijden tijdens de wintermaanden.
Koud of warm is het lekker bij kaas, kip, kalkoen of varkensvlees, of bij een rijstgerecht.
Het heeft een aardse zuur-zoete smaak tenzij je meer suiker toevoegt.
Ook leuk als zelfgemaakt kerstkadootje voor bijvoorbeeld een gastvrouw/heer of iemand die graag kookt.
Wat heb je nodig?
1,5 kg bieten (dat zijn ongeveer 10 middelgrote bieten)
260-300 gram suiker (of meer naar smaak)
500 ml rode wijnazijn
3 flinke eetlepels balsamic azijn
4 kleine of 3 middelgrote uien
1 tot 3 appels
200 tot 300 gram verse of bevroren veenbessen
3 mandarijnen of 50 tot 80 ml vers sinaasappelsap
1 flinke eetlepel kaneelpoeder
1 theelepel kruidnagel
1/2 tot 1 theelepel mosterdpoeder (optioneel)
1 theelepel gedroogde rozemarijn (indien verse 1 tot 2 takken rozemarijn toevoegen die je daarna verwijderd)
2 theelepels gedroogd sinaasappelzest (optioneel - dit heb ik in mijn keukenkast staan dus niet iets dat je speciaal moet gaan kopen)
Hoe maken?
Schil de bieten en snij in blokjes (best met handschoenen ivm de rode kleur, indien je toch rode vingers krijgt kan je dit verhelpen door ze in te wrijven met citroen)
Schil de appel(s) en snij de appel(s) en de uien in stukjes
Voeg de bietenstukjes, ui en appelstukjes samen in een flinke pot
Voeg de wijnazijn en balsamic azijn toe
Voeg de veenbessen en sinaasappelsap of in stukken gebroken mandarijn toe (ik deel ze in grote stukken en neem achteraf de vellen uit de pot)
Voeg de suiker en de kruiden toe
Laat minstens 2 tot 3 uur pruttelen op een zacht vuur tot het geheel volledig gaar is en ingedikt.
Giet de chutney in bokalen of confituurpotjes die je in kokend water eerst hebt steriel gemaakt, tenzij je alles in de komende weken opeet.
Sluit met het deksel, draai ze om op een handdoek voor een paar minuten of tot ze afgekoeld zijn.
Bieten behoren tot dezelfde familie als spinazie en snijbiet. De knollen bevatten veel foliumzuur, vezels, mangaan en kalium. Ze zijn zeer nuttig bij lever-detoxificatie en ze verhogen het aantal anti-oxidant enzymen en witte bloedcellen. Ze zijn een van de belangrijkste bronnen voor glutamine, een aminozuur dat belangrijk is voor de gezondheid van het darmstelsel.
De bladeren die gebruikt kunnen worden zoals spinazie zijn rijk aan ijzer, calcium, vitamine A en C.
Koud of warm is het lekker bij kaas, kip, kalkoen of varkensvlees, of bij een rijstgerecht.
Het heeft een aardse zuur-zoete smaak tenzij je meer suiker toevoegt.
![]() |
| Zalm, slaatje en bieten chutney |
Wat heb je nodig?
1,5 kg bieten (dat zijn ongeveer 10 middelgrote bieten)
260-300 gram suiker (of meer naar smaak)
500 ml rode wijnazijn
3 flinke eetlepels balsamic azijn
4 kleine of 3 middelgrote uien
1 tot 3 appels
200 tot 300 gram verse of bevroren veenbessen
3 mandarijnen of 50 tot 80 ml vers sinaasappelsap
1 flinke eetlepel kaneelpoeder
1 theelepel kruidnagel
1/2 tot 1 theelepel mosterdpoeder (optioneel)
1 theelepel gedroogde rozemarijn (indien verse 1 tot 2 takken rozemarijn toevoegen die je daarna verwijderd)
2 theelepels gedroogd sinaasappelzest (optioneel - dit heb ik in mijn keukenkast staan dus niet iets dat je speciaal moet gaan kopen)
Hoe maken?
Schil de bieten en snij in blokjes (best met handschoenen ivm de rode kleur, indien je toch rode vingers krijgt kan je dit verhelpen door ze in te wrijven met citroen)
Schil de appel(s) en snij de appel(s) en de uien in stukjes
Voeg de bietenstukjes, ui en appelstukjes samen in een flinke pot
Voeg de wijnazijn en balsamic azijn toe
Voeg de veenbessen en sinaasappelsap of in stukken gebroken mandarijn toe (ik deel ze in grote stukken en neem achteraf de vellen uit de pot)
Voeg de suiker en de kruiden toe
Laat minstens 2 tot 3 uur pruttelen op een zacht vuur tot het geheel volledig gaar is en ingedikt.
Giet de chutney in bokalen of confituurpotjes die je in kokend water eerst hebt steriel gemaakt, tenzij je alles in de komende weken opeet.
Sluit met het deksel, draai ze om op een handdoek voor een paar minuten of tot ze afgekoeld zijn.
![]() |
| bokalen steriliseren in kokend water |
Bieten behoren tot dezelfde familie als spinazie en snijbiet. De knollen bevatten veel foliumzuur, vezels, mangaan en kalium. Ze zijn zeer nuttig bij lever-detoxificatie en ze verhogen het aantal anti-oxidant enzymen en witte bloedcellen. Ze zijn een van de belangrijkste bronnen voor glutamine, een aminozuur dat belangrijk is voor de gezondheid van het darmstelsel.
De bladeren die gebruikt kunnen worden zoals spinazie zijn rijk aan ijzer, calcium, vitamine A en C.
vrijdag 28 november 2014
Wortelcake
De wortels worden in deze periode tegen lage prijzen aangeboden in de winkels, maar wat doet een mens met al die wortels? Naast wortelsoep (niet echt mijn favoriet), wortelpuree, gestoofde en gebakken wortels gaat mijn voorkeur toch echt wel naar de wortelcake!
Heerlijk met flink wat glazuur :) en glutenvrij wel te verstaan!
De twee mannen in huis konden niet wachten en een foto met het glazuur was dus geen optie :)
De cake werd gegeten als dessertje na het avondeten, gegeten als ontbijt en meegenomen als lunch.... just saying ;)
In dit recept zitten 2 eitjes maar je kan daarvoor vlaszaad in de plaats gebruiken als het ei-vrij moet zijn. Dus 2 eetlepels vlaszaad en 6 eetlepels water, 15 minuutjes laten indikken en klaar is je ei-vervanger.
Wat heb je nodig?
120 gram tapiocabloem of aardappelzetmeel
60 gram gierstmeel of sorghumbloem
60 gram witte rijstbloem
2 eieren
200 gram suiker of een alternatief
2 theelepels bakpoeder
2 theelepels baksoda
1 theelepel xantaan gom of 2 theelepels psyllium husk of 1 theelepel johannesbroodpitmeel
75 gram gesmolten boter of kokosolie
2 theelepels vanille extract of 1 zakje vanille suiker
1 grote wortel geraspt (250 tot 300 gram geraspt)
kruidnagel naar smaak
kaneel naar smaak (1/2 tot 1 theelepel)
1/2 theelepel zout
100 gram ongezoete appelmoes of yoghurt (indien dit geen optie is voeg een vloeistof toe zoals amandelmelk of rijstmelk tot het deeg mooi vochtig is)
Hoe maken?
Rasp de wortel(s)
Voeg alle droge ingredienten samen in een bolkom
Voeg dan stelselmatig al je natte ingredienten toe
Voeg op het laatste de geraspte wortel toe - alles goed mengen
Oven voorverwarmen op 180C
Vet een bakvorm in
Giet het deeg in de bakvorm
Bak voor ongeveer 50 minuten of tot een mes zuiver uit de cake komt
Opmerking:
De tijd van het bakken hangt af van de natheid van je deeg dat weer afhangt van welke ingredienten je juist gebruikt hebt. Een ei is toch weer net iets anders dan vlaszaad, appelmoes is weer net iets anders dan melk. Dus hou je cake in de gaten!
Heerlijk met flink wat glazuur :) en glutenvrij wel te verstaan!
De twee mannen in huis konden niet wachten en een foto met het glazuur was dus geen optie :)
De cake werd gegeten als dessertje na het avondeten, gegeten als ontbijt en meegenomen als lunch.... just saying ;)
In dit recept zitten 2 eitjes maar je kan daarvoor vlaszaad in de plaats gebruiken als het ei-vrij moet zijn. Dus 2 eetlepels vlaszaad en 6 eetlepels water, 15 minuutjes laten indikken en klaar is je ei-vervanger.
Wat heb je nodig?
120 gram tapiocabloem of aardappelzetmeel
60 gram gierstmeel of sorghumbloem
60 gram witte rijstbloem
2 eieren
200 gram suiker of een alternatief
2 theelepels bakpoeder
2 theelepels baksoda
1 theelepel xantaan gom of 2 theelepels psyllium husk of 1 theelepel johannesbroodpitmeel
75 gram gesmolten boter of kokosolie
2 theelepels vanille extract of 1 zakje vanille suiker
1 grote wortel geraspt (250 tot 300 gram geraspt)
kruidnagel naar smaak
kaneel naar smaak (1/2 tot 1 theelepel)
1/2 theelepel zout
100 gram ongezoete appelmoes of yoghurt (indien dit geen optie is voeg een vloeistof toe zoals amandelmelk of rijstmelk tot het deeg mooi vochtig is)
Hoe maken?
Rasp de wortel(s)
Voeg alle droge ingredienten samen in een bolkom
Voeg dan stelselmatig al je natte ingredienten toe
Voeg op het laatste de geraspte wortel toe - alles goed mengen
![]() |
| De geraspte wortel goed doorheen het deeg mengen |
Oven voorverwarmen op 180C
Vet een bakvorm in
Giet het deeg in de bakvorm
Bak voor ongeveer 50 minuten of tot een mes zuiver uit de cake komt
Opmerking:
De tijd van het bakken hangt af van de natheid van je deeg dat weer afhangt van welke ingredienten je juist gebruikt hebt. Een ei is toch weer net iets anders dan vlaszaad, appelmoes is weer net iets anders dan melk. Dus hou je cake in de gaten!
zondag 5 oktober 2014
Appeltaart (ei-vrij)
Het seizoen van appelen en peren is in volle gang. Dus hoog tijd voor een appeltaart!
In deze versie heb ik met echte boter gewerkt voor een rijkere smaak, maar wie geen boter kan of wil gebruiken kan gebruik maken van koude kokosolie of plantaardig vet.
Ik heb ook met iets moeilijker te vinden bloemsoorten gewerkt maar het resultaat is dan ook heel lekker. Wie ze niet in huis heeft of niet kan vinden staan er tussen haakjes alternatieven.
Het is een vrij eenvoudig recept (joepie!) maar lees even door het recept zodat je zeker bent dat je alles in huis hebt.
Wat heb je nodig voor de bodem:
Indien je een bepaalde bloemsoort niet kan vinden vermeerder dan de andere bloemsoorten die je wel hebt!
40 gram sorghumbloem (licht boekweitmeel)
40 gram amarantbloem (gierstbloem)
40 gram witte rijstbloem
40 gram arrowroot (tapiocabloem of aardappelzetmeel)
125 gram boter (koude kokosolie of plantaardige boter)
1/3 theelepel zout
3/4 theelepel xantaan gom (guar gom of johannesbroodpitmeel)
1 1/2 theelepel appelazijn
5 eetlepels koud water
Wat heb je nodig voor de vulling:
3 grote appels of 4 kleinere
sap 1/2 citroen
140 gram kokosbloesemsuiker (andere suiker is ook mogelijk zoals donkere kandijsuiker is zeker lekker)
2 eetlepels sorghumbloem (licht boekweitmeel of aardappelzetmeel)
2 eetlepels arrowroot (tapiocameel of maiszetmeel)
1/3 theelepel nootmuskaat
3/4 theelepel kaneel
Hoe maken:
1. Voeg alle droge ingredienten in een bolkom
2. Snij de boter in stukjes en meng het met de bloem tot het brokkelig wordt (ik gebruik mijn handen om de bloem en boter te mengen) - spoel je handen
3. Voeg de appelazijn toe en voeg stelselmatig het water toe en vorm een bal
4. Leg de bal in een plastic zak
5. Duw de bal plat met je hand tot een dikke plak
6. Leg de plak ongeveer 30 minuten in de koelkast zodat de boter/kokosolie kan opstijven
7. Vet ondertussen een bakvorm in
8. Neem het deeg uit de zak en leg op een plastic placemat. Rol uit met een deegroller terwijl je bloem strooit op het deeg. Ik doe het zelf echter altijd met de platte hand, tot ik ongeveer de juiste grootte heb maar nog niet helemaal plat.
9. Leg nu het uitgerolde of plattere deeg in de bakvorm. Gebruik daarvoor de placemat. Draai de placemat om zodat het deeg gemakkelijker van de placemat komt. Gebruik een mes of spatel om het deeg wat van de mat te steken indien nodig. Als het een beetje misvormd is geen probleem.
10. Werk nu met je handen om het deeg mooi in de vorm te krijgen. Maak eveneens een rand. Werk rustig om de deeg evenredig te verdelen over de vorm en de rand. Gebruik eventueel een beetje water op je vingers.
11. Oven voorverwarmen op 190 C
12. Prik met een vork gaatjes in de deeg
13. Leg een stuk bakpapier of eventueel koffiefilters op het deeg en vul met droge bonen of linzen (knikkers werken ook)
14. In de oven voor 20 minuten tot de rand licht bruin wordt
15. Neem de vorm uit de oven, neem het bakpapier en de bonen weg (verdwijnen in de vuilnisbak) en zet de oven uit
16. Zet het deeg nog 5 minuten in de oven tot het deeg droog is
17. Laat afkoelen, maar hij moet niet volledig koud zijn, lauw is ok.
De Vulling:
Terwijl je bodem in de oven staat kan je beginnen aan de vulling, hoewel die redelijk vlug klaar is en de vorm moet nog een tijdje afkoelen. Dus je kan er ook voor kiezen de vulling pas te maken wanneer de vorm voldoende is afgekoeld.
1. Schil de appels, verwijder het klokhuis en snij in plakjes
2. Pers de halve citroen en voeg over de appelplakjes zodat het bruinen voorkomt
3. Voeg dan alle andere ingredienten toe en meng
4. Zet de oven op 180 C
5. Voeg de vulling met alle sappen in de afgekoelde vorm
6. Bak voor 45 minuten
Klaar!
In deze versie heb ik met echte boter gewerkt voor een rijkere smaak, maar wie geen boter kan of wil gebruiken kan gebruik maken van koude kokosolie of plantaardig vet.
Ik heb ook met iets moeilijker te vinden bloemsoorten gewerkt maar het resultaat is dan ook heel lekker. Wie ze niet in huis heeft of niet kan vinden staan er tussen haakjes alternatieven.
Het is een vrij eenvoudig recept (joepie!) maar lees even door het recept zodat je zeker bent dat je alles in huis hebt.
Wat heb je nodig voor de bodem:
Indien je een bepaalde bloemsoort niet kan vinden vermeerder dan de andere bloemsoorten die je wel hebt!
40 gram sorghumbloem (licht boekweitmeel)
40 gram amarantbloem (gierstbloem)
40 gram witte rijstbloem
40 gram arrowroot (tapiocabloem of aardappelzetmeel)
125 gram boter (koude kokosolie of plantaardige boter)
1/3 theelepel zout
3/4 theelepel xantaan gom (guar gom of johannesbroodpitmeel)
1 1/2 theelepel appelazijn
5 eetlepels koud water
Wat heb je nodig voor de vulling:
3 grote appels of 4 kleinere
sap 1/2 citroen
140 gram kokosbloesemsuiker (andere suiker is ook mogelijk zoals donkere kandijsuiker is zeker lekker)
2 eetlepels sorghumbloem (licht boekweitmeel of aardappelzetmeel)
2 eetlepels arrowroot (tapiocameel of maiszetmeel)
1/3 theelepel nootmuskaat
3/4 theelepel kaneel
Hoe maken:
1. Voeg alle droge ingredienten in een bolkom
2. Snij de boter in stukjes en meng het met de bloem tot het brokkelig wordt (ik gebruik mijn handen om de bloem en boter te mengen) - spoel je handen3. Voeg de appelazijn toe en voeg stelselmatig het water toe en vorm een bal
4. Leg de bal in een plastic zak
5. Duw de bal plat met je hand tot een dikke plak
6. Leg de plak ongeveer 30 minuten in de koelkast zodat de boter/kokosolie kan opstijven
7. Vet ondertussen een bakvorm in
8. Neem het deeg uit de zak en leg op een plastic placemat. Rol uit met een deegroller terwijl je bloem strooit op het deeg. Ik doe het zelf echter altijd met de platte hand, tot ik ongeveer de juiste grootte heb maar nog niet helemaal plat.
9. Leg nu het uitgerolde of plattere deeg in de bakvorm. Gebruik daarvoor de placemat. Draai de placemat om zodat het deeg gemakkelijker van de placemat komt. Gebruik een mes of spatel om het deeg wat van de mat te steken indien nodig. Als het een beetje misvormd is geen probleem.10. Werk nu met je handen om het deeg mooi in de vorm te krijgen. Maak eveneens een rand. Werk rustig om de deeg evenredig te verdelen over de vorm en de rand. Gebruik eventueel een beetje water op je vingers.
11. Oven voorverwarmen op 190 C
12. Prik met een vork gaatjes in de deeg
13. Leg een stuk bakpapier of eventueel koffiefilters op het deeg en vul met droge bonen of linzen (knikkers werken ook)14. In de oven voor 20 minuten tot de rand licht bruin wordt
15. Neem de vorm uit de oven, neem het bakpapier en de bonen weg (verdwijnen in de vuilnisbak) en zet de oven uit16. Zet het deeg nog 5 minuten in de oven tot het deeg droog is
17. Laat afkoelen, maar hij moet niet volledig koud zijn, lauw is ok.
De Vulling:
Terwijl je bodem in de oven staat kan je beginnen aan de vulling, hoewel die redelijk vlug klaar is en de vorm moet nog een tijdje afkoelen. Dus je kan er ook voor kiezen de vulling pas te maken wanneer de vorm voldoende is afgekoeld.
1. Schil de appels, verwijder het klokhuis en snij in plakjes
2. Pers de halve citroen en voeg over de appelplakjes zodat het bruinen voorkomt
3. Voeg dan alle andere ingredienten toe en meng
4. Zet de oven op 180 C
5. Voeg de vulling met alle sappen in de afgekoelde vorm
6. Bak voor 45 minuten
Klaar!
zaterdag 30 augustus 2014
Eenvoudige Hamburgerbroodjes (bevat eieren)
Wie houdt er nu niet van het woord 'eenvoudig'. Op vraag van een facebook-pagina-lid of ik een eenvoudige versie van het hamburgerbroodje kon geven moest ik even mijn 'glutenvrij moet ook gezond zijn' knop uitzetten. In deze eenvoudige versie gebruik ik enkel zetmelen die weinig echte voedingswaarde hebben maar voor een keer wil ik wel een uitzondering maken :D Ik heb vooral rekening gehouden met het feit dat de voedzamere bloemsoorten moeilijker te krijgen zijn. Dit recept gaat dan ook helemaal voor gemakkelijk te vinden en gemakkelijk te maken. Omdat eieren voor haar mogelijk zijn is dit een recept MET eieren.
Wie ei-loos moet eten vindt een hamburgerbroodjes recept in het kookboek Allergievriendelijk Koken.
Maakt 6 hamburgerbroodjes - Je kan er ook hot dog broodjes mee maken
Nodig: ringvormen of ramekin potjes
Hot dog broodjes: er bestaan hot dog bakvormen
Wat heb je nodig:
Wie ei-loos moet eten vindt een hamburgerbroodjes recept in het kookboek Allergievriendelijk Koken.
Maakt 6 hamburgerbroodjes - Je kan er ook hot dog broodjes mee maken
Nodig: ringvormen of ramekin potjes
Hot dog broodjes: er bestaan hot dog bakvormen
![]() |
| hot dog bakvorm |
Wat heb je nodig:
- 155 ml warm water of melk (elke soort melk is mogelijk) op 38C
- 1 theelepel honing of ander zoetmiddel (agave of suiker)
- 1 theelepel droge gist
- 90 gram aardappelzetmeel
- 60 gram arrowroot of tapiocazetmeel (maiszetmeel is ook mogelijk)
- 100 gram witte rijstbloem (wie bruine rijstbloem te pakken krijgt des te beter)
- 1 1/2 theelepel johannesbroodpitmeel of guargom
- 1 theelepel bakpoeder
- 1/2 theelepel zout
- 30 ml zachte olie (koolzaad, olijf, ...)
- 2 grote eieren
- 1 theelepel appelazijn
- Extra olie om de vormen in te smeren
Hoe maken:
- Voorverwarm de oven op de laagste stand mogelijk
- Olie de vormen die je gaat gebruikt in + een beetje olie op de bakplaat
- Warm het water of melk op tot 38C
- In een potje doe je de gist + honing + warm water en laat een flinke 5 minuten staan tot het begint te schuimen
- Voeg alle droge ingredienten samen in een aparte kom
- Klop 1 eiwit tot schuim met een mixer
- Voeg dan alle natte ingredienten toe aan het schuim en mix alles
- Voeg de droge en natte ingredienten samen - bij voorkeur de droge bij de natte - en mix tot een lopende deeg
- Giet de deeg in de vormen - vullen tot 1/2 van de hoogte
- Zet de oven af en zet je bakplaat met vormen in de oven
- Laat minstens 30 minuten staan of tot de broodjes genoeg gerezen zijn - de mijne hadden 1 uur nodig om te rijzen
- Zet de oven op 190C en bak ze verder gedurende 25 - 30 minuten (check de oven)
- TIP: Indien ze wat harder uit de oven komen dan gepland, steek ze in een plastiek zak die je kan afsluiten, zo worden ze terug wat zachter.
| bloem, gist laten schuimen, eieren en opgeklopt eiwit |
| ongeveer 30 minuten bakken op 190 C |
zaterdag 21 juni 2014
Rauwe Bietensalade met verse munt
Het seizoen van de rode bietjes is weer aangebroken! Heerlijk! Ik heb van onze lokale boerenmarkt een verse bussel meegebracht met alvast dit slaatje in mijn hoofd. Je kan met bieten verschillende kanten op. Gekookt, gestoofd, geroosterd of rauw ik vind het allemaal even lekker. Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een rauw slaatje. Snel klaar en als je rode vingers wil vermijden werk je best met handschoenen. De verse munt leek me een frisse aanvulling op de aardse smaak van biet. En mag nu mijn tuintje juist vol staan met munt :)
Wat heb je nodig:
Afhankelijk van de hoeveel personen en de grootte van je bietjes:
Dit was voor 2 personen als bijgerecht, met medium-kleine bietjes:
Wat heb je nodig:
Afhankelijk van de hoeveel personen en de grootte van je bietjes:
Dit was voor 2 personen als bijgerecht, met medium-kleine bietjes:
- 2 rode bieten
- 1 kleine appel
- zout en peper
- citroensap
- mayonaise (ei-vrije versie staat in het Allergievriendelijk Koken kookboek)
- ongeveer 5-6 blaadjes verse munt
Tip: wil je mayonaise vermijden gebruik dan wat olijfolie in de plaats. Een beetje olie/vet in rauwkost maakt dat je de vitaminen beter opneemt.
Hoe maken:
- Snij de uiteinden af en schil de bieten
- Rasp de bieten met een grove rasp of een keukenrobot als je een grotere hoeveelheid hebt
- Schil de appel en snij in heel kleine stukjes en voeg toe, uiteraard kleuren die rood.
- zout en peper toevoegen
- Voeg naar smaak mayonaise toe. Ik ben daar zelf spaarzaam mee.
- Proef en voeg dan wat citroensap toe naar smaak
- Snipper de verse munt heel fijn, niet te overdadig want de muntsmaak gaat dan overheersen
- Meng en zet alles een tijdje in de koelkast zodat de smaken kunnen mengen
Tip: Stoof de bladeren van de rode biet met wat look, ui of sjalot. Zeker niet weggooien als je mooie verse bladeren hebt!!
woensdag 19 maart 2014
Zoete Aardappel en Witte Bonen Burger
Met nog een stuk zelfgemaakte pizza van de vorige avond, maar niet voldoende voor 3 hongerige magen, moest ik mijn vrij lege koelkast uitpluizen. Niet getreurd echter, er lag nog een flinke zoete aardappel die dringend gebruikt moest worden en er stond nog een restje natuuryoghurt te blinken in de vergeethoek van de koelkast. Je kent dat wel, zo wat vanachter, net genoeg om niet weg te gooien maar niet meer wat het ooit geweest is. Voeg daarbij nog 3 veel te rijpe avocado's in de fruitschaal en daar moest dan maar iets mee in elkaar gebokst worden. Okay... dus... wel... Gelukkig bestaat er ook nog zo iets als 'blikvoer'. We hebben altijd wel wat blikken bonen in de voorraadkast staan.

Dit ging iets worden dat stiefzoon hoogstwaarschijnlijk niet echt ging lusten, teveel verschillende structuren! Maar met het oog op een stuk pizza zou hij toch aan boord kunnen komen... hem kennende was dat zowat mijn strategisch plan. Want mijn verstand kan er nog niet helemaal bij dat hij wel pizza en lasagna als een hongerige wolf aanvalt, maar dat andere zaken die ook gemengd zijn meer een probleem vormen. Met soep nog altijd als zijn grootste weerstand, met kokhalsgeluiden inclusief als het te korrelig is voor zijn tong. Dus geen soep-toestanden als hij bij ons is, maar kleine uitdagingen als deze worden zeker aangegaan nu hij oud genoeg is om zijn diepe weerstanden verstandelijk wat beter te begrijpen.
Stiefzoon heeft zijn burger wel degelijk gegeten met guacamole maar zonder de yoghurt dressing, dat was toch een stap te ver. Maar dat stuk extra pizza was inderdaad de wortel voor zijn neus...Wij vonden ze eerlijk gezegd heerlijk en met een portie rijst was dit een zeer vullend avondmaal. Vegetarisch en zelfs helemaal vegan te maken. Morgen hebben we nog een portie die eenvoudig kan opgewarmd worden... en wij blij :)
Wat heb je nodig... zo ongeveer voor 6 burgers:
Voor de Burgers:
- 1 grote zoete aardappel, geschild en gekookt
- 1 blik witte bonen, maar ik heb het niet volledig gebruikt, er zat nog een flinke bodem bonen in het blik
- 1 ei of 1 flinke volle eetlepel gemalen vlaszaad
- 50 gram glutenvrije broodkruimels (lees even verder mocht je dit niet hebben)
- 75 gram glutenvrije havervlokken
- 3 knoflook tenen in stukken
- 1/2 tot 1 theelepel paprikapoeder - we houden van de gerookte versie die meer afsmaakt
- zout en peper naar smaak
>> wil je graag wat pikant dan voeg je nog wat cayenne of chilipoeder toe
Indien je geen glutenvrije broodkruimels (zelf gemaakt of gekocht) hebt verhoog dan de havervlokken. Je kan de havervlokken ook als meel gebruiken of dus als vlokken. Beide werken.
Kan je geen havervlokken verdragen of heb je het niet in huis dan kan je werken met aardappelzetmeel, tapiocameel of arrowroot. Het gaat er om dat er bloem in het mengsel zit dat alles wat doet kleven. Voeg de gekozen bloemsoort lepel voor lepel toe tot je een mooie deeg krijgt, niet te dik, niet te dun (zie foto)
Hoe maken:
- Schil en kook de zoete aardappel en laat goed uitlekken - Ik heb ze gestoomd
- Grootste deel van het blik witte bonen spoelen en laten uitlekken
- ***Belangrijk is dat de ingredienten niet te nat zijn
- Mix de bonen, het ei of vlaszaad en de kruiden met een staafmixer in een pot
- Voeg dan de zoete aardappelstukken toe en mix verder
- Voeg de knoflookstukken toe en mix verder
- Voeg dan de broodkruimels en havervlokken toe en mix verder
- Je kan dan besluiten er wat extra broodkruim of havervlokken aan toe te voegen indien het mengsel nog te nat is, maar het is wel degelijk toch nog vrij vochtig.
- Zet het in de koelkast zodat het kan opstijven
- In een pan voeg je een mooie laag olie die je goed verhit
- Gebruik een platte opscheplepel en breng een hoeveelheid mix in de pan en maak burgers.
- Je kan ze stelselmatig vorm geven naarmate ze bakken, dus ze hoeven zeker niet onmiddelijk perfect te zijn als ze in de pan gaan
- Laat ze op een middelmatig laag vuur lang genoeg bakken
- Draai ze om en laat ze verder bakken
- Neem ze voorzichtig uit de pan
Voor wie yoghurt kan verdragen is deze dressing een eerste lekkere laag op je burger:
Voor de Yoghurt Dressing:
- Kommetje yoghurt of een yoghurt alternatief
- Rasp wat verse knoflook met kleine rasp of knoflookpers: rauwe knoflook smaakt veel sterker dus opletten met de hoeveelheden
- Scheutje maple siroop, rijststroop of agave siroop of eventueel een beetje lopende honing
- Klein beetje zout
- Eventueel wat gesnipperde bieslook
De tweede laag op je burger is deze guacamole:
Simpele Avocado Guacamole:
- 2 avocado's (dat bleef er zowat over van mijn 3): ontpitten en met een vork prakken
- scheutje citroensap
- zout en peper
vrijdag 3 januari 2014
Tapioca Kaasballetjes
Omdat ik voor het boek stelselmatig geen kaas en koemelkproducten heb gebruikt tijdens de vele maanden van schrijven en experimenteren, heeft stiefzoon lang moeten wachten op de fameuze kaasballetjes. Gisteravond was het dus feest want hoewel we door de sneeuwstorm niet buiten konden voor boodschappen had ik net in huis wat er nodig was om ze te maken. Inclusief geraspte Emmental die ik had meegebracht vanuit Belgie. Kaas is in Canada bijzonder duur in vergelijking met Europa en ik neem dan al eens een grote ronde Brie voor hem mee en zoals nu ook strooikaas, want mijn vooruitziende geest had de kaasballetjes al in gedachten voor mijn vertrek terug naar Canada.
Deze balletjes worden zowel door echtgenoot Chris als door stiefzoon Kiran zeer geapprecieerd, hoewel ze voor Chris niet helemaal ok zijn voor de darmen, maar voor kaasballetjes maakt hij heel graag een uitzondering. De 22 balletjes zijn dan ook in een zucht verdwenen. Zeker met de ijzige temperaturen buiten zijn ze eens zo lekker.
Maakt 22 balletjes in een mini muffin plaat
Wat heb je nodig:
Hoe maken:
Warm de oven op 230 C
| Wendy's sneeuwruim kunsten |
Deze balletjes worden zowel door echtgenoot Chris als door stiefzoon Kiran zeer geapprecieerd, hoewel ze voor Chris niet helemaal ok zijn voor de darmen, maar voor kaasballetjes maakt hij heel graag een uitzondering. De 22 balletjes zijn dan ook in een zucht verdwenen. Zeker met de ijzige temperaturen buiten zijn ze eens zo lekker.
Maakt 22 balletjes in een mini muffin plaat
Wat heb je nodig:
- 60 ml koolzaadolie of een andere zachte olie
- 60 ml water
- 1/2 theelepel zout
- 135 gram tapiocabloem
- 1 ei
- 6 eetlepels rijstmelk of andere melk of 5 eetlepels natuuryoghurt
- 40 gram geraspte Emmental of Parmezaan
- 50 gram Cheddar of een andere kaas naar smaak
- Tip: maak ze met lactosevrije kaas
Hoe maken:
Warm de oven op 230 C
- In een pannetje verwarm je het water en de olie en het zout
- Weeg de tapiocabloem af en voeg in een kom
- Voeg het warme water/olie/zout mengsel toe
- Klop het ei los en voeg toe
- Voeg nu stelselmatig de melk of yoghurt en kazen toe en meng
Vet een bakvorm van mini muffins in met olie
Vul de vormpjes tot 2/3 met de deeg
Verlaag de oven temperatuur tot 180C
Bak ze 20 tot 25 minuten, tot ze lichtbruin zijn.
Als snack of als bijgerecht
| Tapioca kaasballetjes |
Abonneren op:
Posts (Atom)























