Rubrieken

Totaal aantal pageviews

zondag 19 januari 2014

Erwtensoep

De temperaturen zijn hier weer flink aan het dalen en de wind zweept de verse sneeuw op in spectaculaire witte wervelwinden. Tijd voor een flinke erwtensoep!

Zelf heb ik moeite met erwtensoep. Ik weet niet of het te wijten is aan de lectine in de erwt of door de phyto-oestrogenen die me last bezorgen maar erwtensoep is geen al te beste keuze voor mezelf.
Wie last heeft van hormoonschommelingen, diabetes, Chron, colitis, maagzweren, artritis, MS maar ook allergieen moet opletten, want peulvruchten zoals soja, pinda, linzen en dus ook erwten kunnen deze problemen verergeren. Ik verdraag in het rijtje ook niet zo goed soja. Omdat ik in een peri-menopauze zit en mijn hormonenwinkel delicaat werkt voel ik heel snel wat goed en minder goed is voor mijn lichaam. Soja en erwten zijn geen beste keuzes voor mij. Maar voor wie ze kan verdragen... hier gaan we dan:

Erwtensoep

Wat heb je nodig voor de erwtensoep:

  • 1 pakje bio-spliterwten, de mijne waren 450 gram
  • een flink handvol diepvrieserwtjes of verse erwten (niet noodzakelijk maar geeft de soep iets meer pit)
  • 1 prei
  • 5 stukken spek
  • worst naar keuze
  • 2 glutenvrije bio-groenten-bouillonblokjes (maar kip of rund kan ook)
  • extra zout
  • wat kurkuma poeder (niet noodzakelijk)
  • Je kan desgewenst een varkenspoot of ribbetjes toevoegen in de soep
Hoe maken:
Ik heb de spliterwten heel de nacht laten weken - dit is niet noodzakelijk. Je kan spliterwten direct gebruiken maar het weken zou de soep fluweelachtiger maken. Aangezien ik er de avond ervoor aan gedacht had om deze soep te maken gingen ze dus onder water voor de nacht.

Afschuimen
  • Eerst en vooral de spliterwten spoelen onder lopend water
  • Onder water zetten (en dus eventueel de nacht laten weken). Gebruik dit vocht voor het koken.
  • Voeg de bevroren of verse erwtjes toe 
  • Zorg voor een paar centimeter water boven de erwten 
  • Breng aan de kook
  • Voeg spek en bouillonblokjes toe (en ander vlees behalve de worst)
  • Laat 2 uur pruttelen
  • Schep het schuim af
  • Voeg de in schijfjes gesneden prei toe
  • Voeg de kurkuma poeder toe
  • Voeg de worst toe
  • Laat nog 40 tot 1 uur op een zeer laag vuur staan
  • Zorg dat de bodem niet aanbrandt, roer regelmatig, voeg desnoods een beetje water toe als de soep echt te dik is.
  • De  erwten moeten helemaal plat gekookt zijn
Gebruik je rookworst, warm die dan apart op in kokend water en voeg die in stukjes op het allerlaatste toe.

Na een spelletje Chinees schaken was het tijd voor een kommetje snert! Veel heb je niet nodig om je te gevuld te voelen!


1 opmerking:

  1. Hi! I would like to invite you to check out our site www.volrecepten.be. Adding your blog to our site will make your recipes available to many more users and will help you to receive more visits.
    If you like the idea of being found on our page, please, add your blog here http://www.volrecepten.be/registreer-u-voor-de-topblogs-met-recepten.
    I hope to see you there soon!

    BeantwoordenVerwijderen