Rubrieken

Totaal aantal pageviews

zaterdag 1 maart 2014

Vegan Cake-Broodje

Ik ben weer thuis! In mijn Canada-thuis wel te verstaan want ik heb eigenlijk twee 'thuizen'. Eentje in Mechelen- Belgie bij mijn dochters en eentje in Canada met mijn echtgenoot. Het 'concept' thuis is dan ook iets met een flexibel kantje. Maar Canada-thuis wil ook zeggen glutenvrij koken en bakken en na een maand gewoon brood en koffiekoeken (hoewel deze keer heb ik mij goed kunnen inhouden) is de tijd weer aangebroken om de twee glutenvrije mannen hier weer extra te verwennen.

Stiefzoon heeft zijn neus weer net door de deur gestoken, want die is van zijn mama-thuis weer naar zijn papa-thuis gekomen en dus staat stiefmama weer wat extra scherp achter het kookfornuis en de oven.

Iemand vroeg me op de facebook groep van Allergievriendelijk Koken voor een mogelijkheid om zonder gist te bakken. Nu voor een 'gewoon glutenvrij' brood is gist een bijna noodzakelijk iets om het brood zonder gluten te doen rijzen. Maar zoals altijd zijn er toch weer wat mogelijkheden. Dit cake-broodje is vegan en bevat geen gist. Je kan het zonder of met toevoeging van suiker, rozijnen, noten, chocolade of banaan maken. Dit zijn namelijk allerlei mogelijke varianten, kwestie van wat af te wisselen. De smaak is heel lekker maar het valt gemakkelijk uit elkaar daarom dat het goed is om het in de koelkast te plaatsen zodat de kokosolie kan opstijven en het wat stevigheid kan geven. Wie een eitje kan verdragen heeft daarentegen een uitstekend kleefmiddel dus voeg gerust dan een eitje toe.

De geheime ingredienten om wat volume en vochtigheid te geven zijn appelmoes en geraspte courgette.


Wat heb je nodig:

  • 150 gram bruine rijstbloem (witte kan ook)
  • 60 gram arrowroot of tapiocabloem of aardappelzetmeel 
  • 30 gram teff bloem (2 flinke eetlepels) 

Je kan voor het bloemmengsel ook gewone rijstbloem gebruiken maar ik hou eraan wat volwaardige bloemsoorten te gebruiken vandaar de 2 eetlepels teff, maar dit is dus niet noodzakelijk. Enkel rijstsbloem kan maar maakt het wel korrelig van structuur daarom voeg ik ook wat extra zetmeel toe.

  • 120 gram geraspte courgette (1 kleintje)
  • 30 gram kokosbloesemsuiker (niet noodzakelijk) of meer als je zoeter wil
  • 200 gram appelmoes mousseline
  • 75 ml lopende kokosolie of een andere zachte olie
  • 2 theelepels bakpoeder
  • 1/2 theelepel baksoda
  • een snuif zout
  • handje vol rozijnen (optioneel)
Hoe maken:
  • Oven voorverwarmen op 175 C
  • Voeg alle droge ingredienten samen
  • Voeg de appelmoes, de lopende kokosolie en de geschilde geraspte courgette toe
  • Voeg alles in een flink ingevette bakvorm
  • Bak voor ongeveer 50 minuten
geschilde geraspte courgette toevoegen


voor het in de oven gaat


Chris vond er niets beter op dan er een flinke lik dikke kefir yoghurt en wat extra hagelslag op te strooien. En stiefzoon heeft flink zijn best gedaan, want er bleef niet veel over van het cake-broodje. Het was blijkbaar helemaal naar zijn smaak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten