Rubrieken

Totaal aantal pageviews

dinsdag 29 oktober 2013

Bananen Cake met Chocolade Frosting

Ik heb iets met bruine bananen, ik weet niet wat, maar ze liggen mij telkens aan te staren alsof ik hun laatste redmiddel ben - en ze hebben nog gelijk ook.

Bananen Cake dus vandaag. Hier in Canada wordt het Banana Bread genoemd maar ik vind er weinig broodachtig aan. Ik noem het dus gewoon cake!


Aangezien de twee mannen hier in het Canadese huishouden enige maanden zich heel flink hebben gedragen en al mijn ei-vrije baksels hebben gegeten wil ik ze vandaag verrassen met een bananen cake/bread met ei en suiker, want Chris laat me altijd liefelijk weten dat ik te weinig suiker gebruik - naar zijn smaak - dus voila vandaag zal het 'gewoon' zijn, denk ik toch :)
Echtgenoot zit op zijn werk en op mijn nieuws dat ik bananen cake aan het maken was kwam de vraag: "With chocolate frosting?" Ik had al een vanille frosting in gedachten maar daar maken we met gemak dan chocolade van!

Wat heb je nodig voor de cake:
  • 230 gram witte of bruine rijstbloem (of een mengeling)
  • 75 gram licht boekweitmeel
  • 2 rijpe bananen
  • 150 gram boter of margarine
  • 3 theelepels bakpoeder
  • 1/2 theelepel zout
  • 170 gram suiker ( ik heb een combinatie van witte en kandijsuiker gedaan)
  • 10 gram vanille suiker
  • 3 eieren - mocht de cake wat te droog uitvallen voeg je een volgende keer een extra eitje toe of wat mousseline appelmoes

Je kan ook alles gewoon met witte of bruine rijstbloem maken maar ik hou er aan een volwaardige bloemsoort in mijn baksels te steken, vandaar...

Opmerking: De boter is uiteraard voor diegenen die het kunnen verdragen anders is het de Halvarine van Bio Planet of enige andere margarine die geen melk- of sojaderivaten bevat! Etiketten lezen dus...

Voor de chocolade frosting/glazuur:


  • ongeveer 130 gram poedersuiker
  • 1 flinke lepel zachte boter of margarine
  • 1 theelepel vanille extract
  • 1/4 theelepel zout
  • 3 eetlepels rijstmelk
  • 1 flinke eetlepel cacao poeder
Hoe maken:

De Bananen Cake
  • Meng de bloem, het bakpoeder en het zout in een kom
  • Meng de boter, bananen en suiker in een andere kom tot een meer glad geheel
  • Voeg dan de eieren toe in de natte mix en meng nog even samen door
  • Voeg de natte mix bij de bloemmix en meng alles nu heel goed samen tot een gladde deeg
  • Vet een bakvorm in met olie en voeg het mengsel toe



Plaats in een voorverwarmde oven van 180 C
Bak voor 1 uur en 15 minuten

Laat afkoelen




Chocolade frosting/glazuur:


  • Voeg alle ingredienten samen en meng tot een frosting/icing/glazuur
  • Smeer de frosting over de afgekoelde cake



Geen opmerkingen:

Een reactie posten