Rubrieken

Totaal aantal pageviews

zaterdag 26 oktober 2013

Snel Klaar Chocolade Pannenkoeken

Na een lui ontwaken zei de stem van mijn echtgenoot: 'What about chocolate chips pancakes for breakfast' Hij bedoelde daarmee kan JIJ chocolade pannenkoeken maken voor ontbijt? Alsof hij mijn gedachten kon lezen zei hij: 'Ik zal de afwas doen' :)
Hoe kon ik daar nu niet aan toegeven.

In mijn eigen keuken klets ik gewoonlijk de dingen gevoelsmatig bij elkaar. Na jaren glutenvrij koken weet ik wat werkt en wat bij elkaar past. Dus deze pannenkoeken zijn zo een resultaat. Maar voor deze blog zal ik het wat systematischer weergeven.

Vlug klaar!
De verhouding is ongeveer als onderstaande maar het komt niet zo heel nauw. Het zetmeel is altijd een stuk minder dan de echte bloemsoorten.
  • 300 gram witte of bruine rijstbloem (ik gebruikte bruine)
  • 150 gram sorghumbloem of licht boekweitmeel (ik gebruikte sorghumbloem)
  • 60 gram tapiocameel of aardappelzetmeel of maiszetmeel (ik gebruikte tapiocameel)
  • 2 eieren
  • rijstmelk
  • snuif zout
  • snuif stevia
  • chocolade druppels 
  • Olie voor je pan (ik gebruikte kokosolie)

Voeg alle droge ingredienten bij elkaar,
Voeg de eieren toe,
Voeg de melk toe tot je een mooie gladde deeg krijgt.
Hoe minder melk hoe dikker het deeg hoe kleiner je de pannenkoekjes kan maken zodat je echte Amerikaanse kleine ronde pannenkoeken krijgt, hoe meer melk hoe groter en dunner je pannenkoeken, Vlaamse stijl. Deze waren meer van de dunnere soort.
Laat even rusten en meng dan nog eens met een garde.
Voeg eventueel nu al chocolade druppels toe of anders doe je het wanneer de pannenkoek in de pan ligt.


In een zeer warme pan doe je wat (kokos)olie. Ik doe dat  met een silicone borsteltje zodat de olie mooi uitgespreid is in de pan.
Met een pollepel voeg je het deeg toe in de pan - indien de druppels nog niet in het deeg zaten voeg dan nu de chocolade druppels toe - zo kan je ze mooier verdelen over de pannenkoek

Draai ze om maar hou deze kant kort in de pan zodat de chocolade druppels niet aanbranden.

Na de eerste pannenkoek zet je je vuur wat lager.
De bovenkant van de pannenkoek
Voor een ei-vrije versie kijk in het Allergeenvriendelijk Koken kookboek p.56

Opmerking: Tapiocameel heeft een goitrogeen effect. Dus wie last heeft van de schildklier vermijd beter tapioca. Hoewel ik er zelf ook niet supergoed tegen kan gebruik ik het graag omdat het een mooi resultaat geeft in baksels. Afwegen dus!





1 opmerking:

  1. Jammie. Tip: een andere goede vervanger voor ei is appelmoes. (1 ei = 3 el appelmoes) :-)

    BeantwoordenVerwijderen