Rubrieken

Totaal aantal pageviews

maandag 28 oktober 2013

Pompoen Chocomousse

Een blik in mijn koelkast vertelde mij dat er nog geroosterde pompoen lag te wachten en zoals gewoonlijk lagen er bruin geworden bananen naar mij te gluren. Pompoen en banaan, hm, mijn hersen-mayonaise was weer op zoek naar een gerecht dat ik hiermee kon maken.
Pompoen is een perfecte basis voor zowel zoete als hartige gerechten en met de zoetheid van de banaan in gedachten kwam er al vlug een chocomousse idee uit de bovenkamer opborrelen. Vreemde combinatie misschien maar het werkt.
Wat heb je nodig:
  • 300 ml (in mijn maatbeker) geroosterde of gekookte pompoen (dat is gelijk aan 6 tot 7 torenhoge eetlepels)
  • 1 banaan (liefst een bruine die zijn wat zoeter dan hun gele vrienden)
  • 2 flink opgehoopte eetlepels cacao poeder
  • 1 theelepel vanille extract

Voor het zoeten: (maar gebruik naar keuze je eigen zoetstof - proeven is de boodschap)
  • een stevige snuif stevia
  • 3 flinke theelepels honing
  • 2 flinke theelepels maple siroop
Voor de final extra touch heb ik per portie: 
  • enkele eetlepels kokosmelk (die je eventueel kan zoeten, maar ik heb het puur gebruikt)
  • een flinke theelepel likeur - in mijn geval Drambuie maar wie glutenvrij wil gaan kiest voor een likeur waarvan je weet die je kan verdragen 
Hoe maken:

  • Meng alles in een kom of maatbeker en mix met een staafmixer tot een mousse
  • Schep in kopjes of kommetjes en zet in de koelkast om op te stijven
  • Voor het opdienen werk je desgewenst af met (zoete) kokosmelk en likeur

  • Chris vindt dat iets als cranberries er erg goed bij past - hij at zijn mousse gisteren trouwens met mandarijntjes. Het Canadees smaakpallet is lichtelijk anders dan het Vlaamse maar soms komen er wel eens goede idee^en uit de bus :)




Pompoen Chocomousse
zonder kokosmelk of likeur




Geen opmerkingen:

Een reactie posten